Jak udělat dojem na potenciální obchodní partnery?

První dojem bývá nejdůležitější, ať už se chystáte na pracovní pohovor, rande nebo obchodní schůzku. Právě u obchodních schůzek byste neměli zapomenout na následující pravidla.

Co udělat před schůzkou?

Na setkání s potenciálním obchodním partnerem se nejspíš dopředu připravujete, chystáte si řeč na představení firmy a odpovědi na nejčastější dotazy. Nezapomeňte ale také přibalit drobné reklamní předměty. Vhodné je také nechat natisknout vizitky, případně letáky s nejdůležitějšími informacemi. Budete působit profesionálně a dáte najevo, že vám na obchodním jednání záleží.

S oblečením bývá největší potíž. Dobře totiž nepůsobí ani ležérní styl, ani přílišná formálnost. Váš protějšek by totiž neměl být oblečený výrazně lépe nebo výrazně hůř než vy. Pokuste se ho tedy odhadnout a přizpůsobit se.

Před schůzkou nekuřte ani nepijte alkohol. Je celkem jedno, jestli je váš obchodní partner sám kuřák nebo si k obědu rád dá skleničku alkoholu, pokud z vás budou takto výrazné pachy cítit, rozhodně nebudete vypadat profesionálně. Pozor také na to, aby cigaretový kouř nebyl cítit z oblečení, ačkoliv jste před schůzkou nekouřili. A pro jistotu si s sebou přibalte žvýkačku nebo osvěžovač vzduchu.

A co během schůzky?

Na schůzku dorazte včas nebo s několikaminutovým předstihem. Když se opozdíte, dáte svému obchodnímu partnerovi jasně najevo, že si jeho času nevážíte. Pokud se po cestě přeci jen přihodí nějaká mimořádná událost, kvůli které nestihnete přijít ve smluvený čas, dejte to svému protějšku vědět s náležitou omluvou.

Když zvládnete všechny předchozí body, neshoďte je špatnou mluvou nebo nevhodným vystupováním. Nehrbte se, svému protějšku se dívejte do očí, věnujte mu pozornost, nepřerušujte ho a vyhněte se divokému gestikulování. V žádném případě nepoužívejte vulgarismy, mluvte pomalu a srozumitelně a předem si nacvičte, co vlastně chcete říct.

Publikováno: 28. 02. 2023

Kategorie: Nezařazené

Autor: Drahomíra Testerová